افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۵ تیر ۱۴۰۳) | خراسان‌رضوی گرم‌َتر می‌شود واریز معوقات فروردین مستمری بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی ادامه دارد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه متناسب‌سازی ربطی به بازنشستگان کارگری ندارد | تامین اجتماعی «مکلف» به اجرای متناسب‌سازی از ابتدای امسال است استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳) انسداد جاده چالوس تکذیب شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تب دنگی با علائمی همچون تب، بدن‌درد و اسهال همراه است

  • کد خبر: ۲۳۲۶۴۳
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
تب دنگی با علائمی همچون تب، بدن‌درد و اسهال همراه است
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به تغییرات آب‌و‌هوایی و بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر و افزایش مسافرت به کشور‌های آلوده، خطر ورود پشه ناقل بیماری و فرد بیمار به داخل کشور و استان خراسان‌رضوی افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا نهبندانی افزود: اگر اخیراً به یکی از کشور‌های حوزه خلیج‌فارس به‌خصوص کشور امارات یا کشور‌های پاکستان و افغانستان که بیماری تب دنگی در آنجا شایع است، سفر کرده‌اید و علائمی مثل تب، بدن‌درد، استخوان‌درد، استفراغ یا اسهال دارید، با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. اگر دچار تب یا علائم خفیف همانند درد بدن یا درد پشت حدقه چشم هستید نیز به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت و درمان مراجعه نمایید.

وی با اشاره به اینکه پشه‌های آئدس (آئدس اجپتی و آئدس آلبوپیکتوس) ناقل بیماری ویروسی خطرناک تب دنگی هستند که در نزدیکی محل سکونت انسان و دام رشد کرده و تکثیر می‌شوند، اظهار کرد: هنگامی که یک پشه فرد آلوده به ویروس را نیش بزند، ویروس وارد بدن پشه می‌شود و پس از مدت کوتاهی (یک هفته تا ده روز) پشه با نیش‌زدن، ویروس را به افراد سالم منتقل می‌نمایند. ویروس تب دنگی می‌تواند از طریق تخم پشه به نسل‌های بعدی پشه نیز منتقل شود.

دکتر نهبندانی گفت: راه انتقال بیماری تب دنگی عمدتاً از طریق نیش پشه آئدس مهاجم آلوده به ویروس است؛ اما از طریق انتقال خون، اهدای عضو و مادر به جنین هم امکان انتقال وجود دارد.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اصلی پیشگیری از ابتلا به بیماری تب دنگی را محافظت از نیش پشه‌ها دانست و برای ازبین‌بردن مکان‌های تولیدمثل پشه، بر خشکاندن آب‌های راکد و محیط‌های نم‌دار به‌ویژه زیرگلدانی‌ها، زیر کولر و بستن درب مخازن نگهداری آب تأکید کرد و گفت: لاستیک‌های کهنه، قوطی‌ها و ظروفی که آب در آن‌ها جمع می‌شوند، منابع آلودگی هستند و ظروف آب و غذای حیوانات نیز باید روزانه خالی شوند.

دکتر نهبندانی تصریح کرد: استفاده از لباس‌های کاملاً پوشیده، آستین‌بلند و رنگ روشن به‌خصوص در هنگام کار در فضای باز با توجه به اینکه این پشه‌ها در هنگام روز فعال هستند، پوشاندن پنجره‌ها با توری مناسب و ریز، و استفاده از اسپری و ترکیبات دورکننده حشرات در مناطق آلوده نیز لازم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->